Громадськість просить відтермінувати розгляд ЗП “Про освіту”

11 червня 2015 року відбулось засідання Громадської ради при Міністерстві освіти і науки України, традиційно зібрання представників інститутів громадянського суспільства пройшло в актовій залі міністерства.

До порядку денного були включені найбільш актуальні питання, що активно обговорюються експертами освітньої галузі та суспільством. Зокрема, це питання оновлених редакцій Закону України «Про освіту» за версією Міністерства освіти і науки України та за версією Комітету ВРУ з питань освіти і науки. Фахівцями був представлений контент-аналіз текстів двох законопроектів у порівнянні з існуючою редакцією діючого закону. Дана робота показала певні недопрацювання авторів, адже деякі обов’язкові питання не були розтлумачені та зазначені в нових запропонованих законопроектах.

З рештою, чимало присутніх членів громради активно висловлювались щодо помічених певних невідповідностях та суперечностях в обох редакціях. За інформацією деяких учасників засідання, наразі створена і вже два дні активно працює робоча група для узагальнення двох редакцій (від МОН та від профільного Комітету ВРУ) законопроектів. Певне занепокоєння викликає терміни, в які має бути поданий даний узагальнений законопроект, оскільки всі члени Громадської ради при МОН, які брали участь у засіданні, висловили позицію щодо відтермінування питання розгляду нової редакції Закону України «Про освіту». Вони впевнені, що існуючі варіанти далекі від ідеальних та навіть задовільних і потребують широкого залучення експертів та практиків для складання оптимального тексту.

Один з гострий моментів, що має бути вирішений в редакції, озвучив голова ГО «Сучасний Світ Молоді» Владислав Шелоков: «В запропонованій МОН редакції законопроекту поряд з достатніми та повними вимогами до педагогічних працівників, є відсутність їх прав. Педагог має відповідати і перед спеціальними комісіями, і перед батьками і перед дітьми за свою роботу, при цьому права педагога зводяться до його взаємовідносин з органами державної влади і місцевого самоврядування, права педагога у взаємовідносинах з батьками та учнями, чомусь, відсутні». За підсумками обговорення було вирішено підготувати відкритий лист до Президента України, голови Уряду, голови Комітету освіти і науки ВРУ та міністра освіти і науки України щодо необхідності відтермінування подання проекту Закону України «Про освіту» та наполягання на дотриманні процедури підготовки та подання законопроекту до Кабінету Міністрів України, яка, у тому числі, передбачає попередню громадську експертизу проекту перед винесенням його на розгляд КМУ і після оприлюднення профільними міністерствами та установами.

Іншим гострим питанням засідання було забезпечення підручниками учнів 4-7-х класі. До слова було запрошено директора Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Юрія Кононенка. Він поінформував, що наразі в бюджеті закладено 116 млн гривень (уточнено міністерством) на забезпечення підручниками пільгових категорій населення. Також, він повідомив, що наразі існуючі підручники 4-х класів використовуються в школі понад 9 років та потребують негайної заміни. Міністерство поки не може відповісти чи буде створений механізм для координації замовлень друку підручників для різних шкіл одного регіону, адже це б дозволило суттєво зменшити витрати на друк окремого підручника (за рахунок збільшення тиражу). Також, міністерством буде вивчатись пропозиція членів ГР при МОН, зокрема Владислава Шелокова, щодо залучення батьківських комітетів до закупівлі підручників та забезпечення їх ротації серед учнів школи, які переходять в старший клас.

Ще одним питанням засідання ГР при МОН було виключення членів за систематичні пропуски засідань без поважної причини. Майже одноголосним рішенням 7 членів ГР були виключені зі складу. Тепер, до складу консультативно-дорадчого та контролюючого органу при Міністерстві освіти і науки України входять 76 представників ІГС.